Grootste scheepsbouwer van Nederland blijft internationaal expanderen

Damen Shipyards expandeert opnieuw in China. De Gorinchemse scheepsbouwer opent eind november een nieuwe fabriek in Jiangyin in de oostelijke provincie Jiangsu. Het is de vijfde productiefaciliteit in het Aziatische land en tevens de tweede van Damen-dochter Damen Marine Components (DMC), dat claimt de grootste fabrikant van straalbuizen ter wereld te zijn.

De vestiging van DMC in de Poolse havenstad Gdansk wordt eveneens uitgebreid, maar een geplande eigen faciliteit in Brazilië is op de lange baan geschoven. Met de nieuwe investeringen in China en Polen is in totaal een bedrag van circa € 10 mln gemoeid, aldus een woordvoerder van het scheepsbouwconcern.

 

De investeringen in Polen en China zijn voor Damen Shipyards relatief gering, maar ze geven wel aan dat de Nederlandse scheepsbouwer internationaal blijft expanderen. In de nieuwe Chinese fabriek komen uiteindelijk 120 mensen te werken.

Nieuwe werven in drie landen

Het afgelopen jaar heeft Damen ook al drie eigen werven in respectievelijk de Verenigde Arabische Emiraten, Vietnam en Turkije gebouwd. De bouw van de werven heeft de winst in het jaar 2014 wel fors gedrukt, maar het concern verwacht de opstartverliezen binnen enkele jaren weggewerkt te hebben. Het familieconcern met wereldwijd 9000 werknemers op de loonlijst (van wie 3000 in Nederland) zag vorig jaar de omzet stijgen met bijna € 400 mln tot € 1,9 mrd. De nettowinst nam met een kwart toe tot € 59 mln. Damen had eind vorig jaar nog voor een recordbedrag van € 2,9 mrd aan opdrachten in portefeuille.

Duizend werknemers

Damen Shipyards heeft nu een kleine duizend werknemers in China. Aangetrokken door de lage lonen was het midden jaren negentig een van de eerste internationale scheepsbouwers die in China ging produceren. Damen heeft er ook werven volledig in eigendom, met geen enkele bemoeienis van de Chinese overheid, nog altijd nagenoeg een unicum in het Aziatische land.

Damen bouwt in China vooral standaardschepen, maar ook steeds meer kwalitatief hoogwaardige schepen. China is als afzetgebied minder belangrijk dan als productiefaciliteit. De schepen die in China worden geassembleerd, worden wereldwijd geëxporteerd. Dat geldt ook voor de straalbuizen voor schepen die in Jiangyin zullen worden gemaakt. Die worden geleverd aan Aziatische landen, het Midden-Oosten en de westkust van de Verenigde Staten.

Klanten in China zijn zowel Chinese bedrijven als westerse en Aziatische concerns. Met hoge kwaliteit en korte levertijden probeert de nieuwe fabriek zich te onderscheiden van de concurrentie. Het feit dat veel klanten in de omgeving ook een vestiging hebben is voor Damen een enorm kostenvoordeel. Daardoor kan de Chinese vestiging gewoon bij klanten aan de deur afleveren.

Vestiging van DMC in het Chinese Suzhou.

Groeivertraging China

Managers van Damen Marine Components zeggen dat de internationale scheepsbouwer betrekkelijk weinig last heeft van de groeivertraging in het Aziatische land en van de recente grote schommelingen op de Chinese beurzen. In een door Damen uitgegeven persbericht zegt Perry Rickers, algemeen directeur van de DMC-fabriek in Suzhou: ‘Hoewel de Chinese economie een lichte dip vertoont, is er nog steeds veel activiteit op de markt en groeit de vraag naar kwaliteitsonderdelen.’ Hij constateert ook bij Damen in China veel minder personeelsverloop dan bij andere bedrijven.

Braziliaanse vestiging op lange baan

Damen Marine Components, dat deze week het 150-jarige bestaan viert, heeft overigens een eigen vestiging in Brazilië op de lange baan geschoven. Het bedrijf kondigde dat plan vijf jaar geleden al aan op de eigen website, maar tot op heden is er niets van terechtgekomen.

Het plan om een eigen vestiging in Brazilië te openen werd destijds gemotiveerd met de miljardeninvesteringen van staatsoliemaatschappij Petrobras in tientallen diepzeeboorschepen en in ruim 140 vaartuigen, ter ondersteuning van exploratie- en productie-activiteiten.

Braziliaanse economie in mineur

Sindsdien zijn de omstandigheden sterk gewijzigd. De Braziliaanse economie is in elkaar gezakt, Petrobras moet sterk bezuinigen en is verwikkeld geraakt in corruptieschandalen, en de Braziliaanse overheid stelt steeds zwaardere eisen aan buitenlandse bedrijven die in Brazilië willen produceren.

Toch sluit een woordvoerder van moederbedrijf Damen Shipyards niet uit dat DMC ooit nog een eigen lokale vestiging zal openen in de grootste Zuid-Amerikaanse economie. ‘We zijn nog steeds actief in allerlei projecten in Brazilië en werken er ook samen met een Braziliaanse scheepswerf (Wilson Sons, red.) We houden de situatie daar goed in de gaten.’

Bron: Damen Shipyards bouwt vijfde werf in China | Het Financieele Dagblad