Een goede voorbereiding is cruciaal voor het gewenste eindresultaat. Het is belangrijk dat de nieuwe verflaag goed hecht op de onderliggende laag. Iedere materiaalsoort vergt weer een andere voorbereiding.

Als de nodige voorbereidingen aan de onderlaag zijn getroffen moet er alleen nog worden afgeplakt voordat er daadwerkelijk geschilderd kan worden. Gewoon afplaktape volstaat hiervoor. Zorg er wel voor dat je aan het einde van iedere dag het afplaktape er weer aftrekt. Als het langer vastzit en wordt blootgesteld aan de weersomstandigheden kan het erg vast gaan zitten en kunnen er bij het afhalen delen meekomen waarvan je dat niet wil. Goed afplakken zorgt voor een veel beter resultaat. Zorg dus dat dit zorgvuldig gebeurd. Afplakken is nog niet zo makkelijk als het klinkt en kan veel tijd kosten. Probeer dit nooit af te raffelen! Later zal je daar spijt van krijgen


 

Vraag jachtschilders vrijblijvend om een offerte


 

Lees hieronder over de voorbereidingen voor het romp schilderen, bij de houten, polyester en stalen romp.

Houten romp schilderen

romp schilderenDe verflaag bij een houten romp is extra belangrijk aangezien het een beschermende laag is voor het hout. De verflaag voorkomt inwatering in het hout wat op termijn weer zou kunnen leiden tot het rotten van het hout, of delaminatie. Het is daarom bij een houten boot extra belangrijk de verflaag zo nu en dan bij te werken. Als je in het bezit bent van een houten boot, hou dan ook altijd de romp goed in de gaten en inspecteer de verflagen regelmatig. Als er vocht door de verflagen heen komt en je bent daar snel bij, is het makkelijk op te lossen. Als er eenmal sprake is van houtrot of delaminatie is het probleem een stuk groter. Het kan bij houten boten daarom ook raadzaam zijn om met een kwastje alles eens na te lopen en de beschadigde delen bij te werken, zonder dat meteen de gehele boot een verfbeurt krijgt.

De gehele romp schilderen – voorbereiding

Er zijn met een houten boot twee mogelijkheden om het geheel te schilderen: 1) de onderste laag hecht grotendeels nog goed en 2) de onderlaag hecht niet meer goed.

1) de onderlaag hecht nog goed: schuren

Als de onderlaag voor het grootste deel nog goed hecht dan kan kan er overheen worden geschilderd. Stappenplan:

  1. Haal met een krabber alle los zittende delen verf en bladders weg.
  2. Schuur het gehele oppervlak dat geschilderd moet worden eerst met een grove korrel
  3. Schuur daarna het gehele oppervlak met een medium korrel

Vervolgens kan er geschilderd worden.

2) de onderlaag hecht niet meer goed: kaalhalen

Een ingrijpende maar soms noodzakelijke maatregel is het volledig kaalhalen van een houten boot om hem vervolgens weer te schilderen. dit is nodig als er een sterk verwaarloosd en verouderde verflaag op zit die in zijn geheel geen bescherming meer biedt. Als er serieuze twijfel is over de conditie van het hout onder de verflaag kan kaalhalen soms ook de beste optie zijn.

Voordat je na het kaalhalen gaat schilderen, let er altijd op dat er geen vocht in het hout zit.

Als een houten boot moet worden kaalgehaald kan er worden gekozen voor een afbijt of voor het afbranden van de verf. Het afbranden is meestal de snelste optie maar kan donkere plekken op de romp achterlaten. Als er weer over heen geschilderd gaat worden is dat natuurlijk geen enkel probleem maar als er na het afbranden wordt gekozen voor een blanke laklaag kan dat natuurlijk een lelijk eindresultaat geven.


 

Polyester romp schilderen

Als er krassen of beschadigingen aanwezig zijn in het polyester dienen die eerst te worden behandeld. Bij echt grote schades moet er een polyesterreparatie worden uitgevoerd. Als eer oneffenheden inzitten of kleine krasjes dan kan je de boot plamuren. Is dat niet nodig, volg dan het stappenplan hieronder.

polyester plamuren

Plamuren van het oneffen oppervlak

Plamuren van het Polyester (indien nodig)

Als er grote oneffenheden zitten in het oppervlakte van het polyester moeten deze eerst glad worden geplamuurd. De beste manier om dit te doen is allereerst de hoogste plekken weg te schuren, en vervolgens met plamuur het geheel strak te krijgen. Het eerste schuren gebeurt gewoon met een vlakschuurmachine. Vervolgens kunnen de oneffenheden worden uitgevlakt met plamuur. Om het strakste resultaat te krijgen moet je proberen met zo min mogelijk plamuur het strak te krijgen en vervolgens met een tweede laag, indien nodig, het bij te werken. Nadat de plamuur goed is uitgehard volg je stappenplan hieronder.

Stappenplan:

  1. Zorg dat alle stukken verf die bladderen worden weggehaald. Het beste kan je dit eerst met een krabber doen en daarna met schuurpapier afwerken. Zorg ervoor dat het een strak oppervlak wordt. Soms is het hiervoor nodig om de boot in zijn geheel kaal te halen. Als je in dit geval aan de slag gaat met een afbijtend middel, zorg dan dat je een afbijtmiddel gebruikt dat het polyester niet aantast. Het kaalhalen van de verf van je boot kan ook met een schuurmachine. Wij raden het af om de boot kaal te halen met een heteluchtpistool, omdat de kans groot is dat daarmee het polyester wordt aangetast. Let wel, kaalhalen van de boot hoeft lang niet altijd. Als de onderlaag nog in goede conditie is, is opschuren van de onderlaag voldoende.
  2. De onderlaag opschuren. Grote vlakken kunnen het beste worden opgeschuurd met een vlakschuurmachine en kleinere stukken kunnen het beste gedaan worden met de hand of een kleinere schuurmachine. Zorg dat het opschuren egaal gebeurt. Als je een bepaald stuk te lang en te hard schuurt. Dat zorgt voor een indikking op die plek.
  3. Het te schilderen oppervlak moet vrij zijn van stof, vuil en veten. Hiervoor moet je het oppervlak schoonmaken met een doek met terpentine.

Vervolgens moet er nog worden afgeplakt en dan kan de romp worden geschilderd.


 

Stalen boot schilderen

Voor stalen en aluminium is het noodzakelijk de verflaag goed te onderhouden om corrosie tegen te gaan. Bij stalen boten is er een onderscheid tussen boten die gemaakt zijn voor de toepassing van epoxy verfsystemen (rond de jaren ’80) en boten die van daarna dateren. Boten die van voor die tijd dateren vereisen veel meer onderhoud en moeten nauwlettend in de gaten worden gehouden. Als er kleine aanwijzingen zijn dat de verflaag niet meer volledig dekken is, of als er roestvorming is, dan dient dat direct te worden aangepakt.

Stalen boten kunnen overigens ook altijd van binnenuit gaan roesten. De romp dient dus ook altijd vanaf de binnenkant in de gaten te worden gehouden.

 


roestplekken boot
Roestplekken (als er geen epoxy verf is gebruikt)

De volgende stappen dienen direct achter elkaar te worden uitgevoerd omdat het kale metaal vaak meteen begint met roesten.

Aanwezig roest dient altijd tot op het blanke staal te worden weggeslepen met een haakse slijper voor grote oppervlakken en met een dremel voor kleinere plekken. Er mag geen enkel spoor van roest meer zitten aangezien dit snel kan leiden tot meer roest. Nadat het roest is weggeslepen moet je de randen van de omringende verf gladschuren. Hierna de kale plek ontvette en vervolgens enkele lagen met een speciale primer aanbrengen zodat de verf goed kan hechten. Als dat gebeurd is kan er grondverf worden aangebracht.

 

Epoxy verfsystemen

Met epoxy verfsystemen kan roest zich alleen voordoen bij beschadigingen in de verflaag. Belangrijk hierbij is wel om een zelfde soort epoxy verf aan te brengen. Het is raadzaam de boot altijd in een overdekte loods te schilderen. Mocht dit niet mogelijk zijn, tracht dan altijd de boot te schilderen als er goed weer met een lage luchtvochtigheid is voorspeld.

Als er wel roestplekken aanwezig zijn door een beschadiging in de verf dan dient dezelfde procedure als hierboven beschreven te worden gevolgd.

 

De romp in zijn geheel kaal halen.

Als de romp in zijn geheel moet worden kaal gehaald is het raadzaam om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen die de boot kan stralen.


 

Over het schilderen van de boot

Soorten bootverf

Hoewel ze relatief duur zijn, heeft speciale bootverf belangrijke voordelen boven de verf die de huisschilder of de autospuiter gebruikt. Ze zijn na drogen een stuk harder en beter bestand tegen schuren en krassen. Bootverf is er zowel in één als in twee componenten. Bij de eerste gaat het om conventionele producten op basis van alkydhars die relatief gemakkelijk te verwerken zijn, maar ze verliezen het in glans en duurzaamheid van tweecomponentenverf.

De verflaag opbrengen

De kwast en de roller zijn de twee populairste methoden om een verflaag op te brengen. Met een goede techniek kun je met een kwast een bijna perfecte strakke laag bereiken. Een roller werkt aanzienlijk sneller, maar ook minder strak. Verf met de kwast opbrengen doe je in drie stappen. Je begint met een volle kwast de verf met flinke halen ruwweg te verdelen. Daarna strijk je haaks daarop de verf uit tot een gelijkmatige laag. Tenslotte strijk je de laag af, met een lichte langzame streken waarbij alleen de punten van de haren van de kwast de verflaag raken. Afstrijken doe je in de richting van de allereerste streken. Hierdoor worden de kwastsporten in de verf uitgewist. Op hout strijk je in de eerste en de laatste stap met de nerf van het hout mee.

Een groot oppervlak verdeel je onder in vakken die zo klein zijn dat de randen ervan nat blijven terwijl het volgende vak wordt geschilderd. Zo wordt de aansluiting van de vakken in het eindresultaat onzichtbaar.

Een heel effectieve methode is om met twee personen te werken, waarbij de ene de verf met een roller opbrengt en de andere de laag afstrijkt naar de ‘natte kant’, om een strakkere laag te krijgen. Als de verf na een paar dagen drogen wordt gepoetst is het resultaat bijna niet te onderscheiden van professioneel spuitwerk.

Spuiten

Spuiten geeft een fantastisch eindresultaat, maar het is uitgesproken vakwerk. Slechts weinig booteigenaren zijn in staat dit in de minder ideale omstandigheden van de gemiddelde jachtwerf tot een goed einde te brengen. Vraag daarom nu meerdere offertes bij gespecialiseerde jachtschilders en schilderbedrijven aan door hier te klikken.

Het eigenlijke spuiten is maar een klein onderdeel van het totaal. Het meeste werk gaat zitten in de voorbereiding en het afplakken. Als je voor deze methode kiest, kun je veel besparen door de voorbereidingen zelf te doen en het uiteindelijke spuiten door een professional te laten uitvoeren.

Welke methode ook wordt gekozen, een stoffige of tochtige werkomgeving kan het eindresultaat ruïneren. Ga, voordat je de laatste twee lagen gaat aanbrengen, na of aan boten in de buurt geen stoffige klussen worden of gaan worden uitgevoerd. Besprenkel de omgeving met water zodat er geen stof kan opdwarrelen door wind of tocht.

Bereik via één online aanvraag meerdere jachtschilders voor een offerte