Het canvaswerk (huiken en buiskap) is het visitekaartje van je boot. Maar het doek ondergaat de invloed van zon en wind en kleine schades verergeren snel als er niet meteen iets aan wordt gedaan.


Met één aanvraag meerdere offertes van vakmensen


 

Doeksoorten

De meest toegepaste doekssoorten zijn acryl en PVC/polyester. Beide zijn bij voldoende onderhoud heel duurzaam, maar acryldoek voor toepassing op boten is meestal beter bestand tegen UV-licht en verschieten (bleker worden). Bovendien ademt het beter. Zoals in het algemeen bij bootonderhoud is ook hier preventie de sleutel om het canvas goed te houden. Goed canvaswerk heeft versterkingen op plaatsen die kwetsbaar zijn voor schavielen en waar veel kracht op komt, zoals bevestigingspunten. Zulke versterkingen zijn ook naderhand aan te brengen om de levensduur van de buiskap te verlengen. De meest huishoudnaadmachines kunnen wel door twee of drie lagen acryldoek heen naaien, maar soms is voor de afwerking wat handwerk nodig. Kijk regelmatig de stiksels, de ogen en ander beslag na en controleer op schavielen. Zorg er bij het verlaten van de boot voor dat alle canvaswerk goed vastzit en is afgesloten. In een storm kan zelfs een klein loszittend flapje gaan slaan waardoor het doek snel verouderd en beslag gaat loszitten.

Tip

De stiksels hebben meer van zonlicht te lijden dan het acryldoek zelf. Een sprayhood van 10 jaar kan weer bijna als nieuw worden door hem opnieuw te laten stikken en het doek te reinigen en opnieuw waterproof te laten maken! Plaats direct uw opdracht bij canvaswerk professionals.

Reparaties

Als een stiksel over een kleine lengte kapot is gegaan kan dit tijdelijk met de hand worden gerepareerd. Zelfs over langere stukken kunnen een paar handmatig gezette steken verder loslaten voorkomen. Als er ergens een naad kapotgaat kan dat een aanwijzing zijn dat de overige stiksels ook zijn verzwakt, zodat helemaal opnieuw stikken aan te raden is.

Als in het doek zelf een scheur of gat is gekomen moeten daarvan de rafels langs de randen met een scherpe schaar worden afgeknipt en de randen netjes worden gezoomd. Daarna kan er een iets groter stuk doek op de beschadigde plek worden gestikt. De oogjes van het beslag waarmee een buiskap meestal op het kajuitdak wordt vastgemaakt kunnen problemen opleveren als ze uit het doek beginnen los te scheuren. De oogjes bestaan meestal uit twee delen die van weerskanten door de stof heen in elkaar zijn geperst. Als die twee delen niet los te krijgen zijn moet het hele oogje voorzichtig worden losgeknipt. Het onstane gat moet eerst eerst met een nieuw stukje stof worden gerepareerd waarna er een nieuw oogje kan worden ingeslagen.

Voorkomen en verwijderen van ‘weer’

Als doek langdurig vochtig blijft of op plekken waar het sterk is vervuild kan schimmel (weer) en groene alg ontstaan. Spoel regelmatig met zoet water et zout en het vuil van het doek af. Daardoor zal het na regen of dauw sneller opdrogen. Na verloop van tijd verliest het doek zijn waterafstotende eigenschappen. Behandel het om de paar jaar met een spuitbus met een waterafstotend middel. Schimmel kan worden behandeld met een speciaal daarvoor verkrijgbaar middel, dat indien nodig met een zachte borstel kan worden ingewreven. Spoel daarna het doek goed uit en behandel het vervolgens met een waterafstotend en vlekkenwereld middel.