Polyester bestaat uit glasmatten/weefsel met daarover een dunne gladde laag, de gelcoat. Zodoende zijn er verschillende reparaties en behandelingen van polyester. U kunt dit zelf doen of door een vakman laten uitvoeren.

Vraag hieronder vrijblijvend prijzen op voor uw polyesterklus of lees verder

Zelf uw boot repareren met polyester

Door middel van het bekleden met polyester en glasmatten/weefsels kunt u op relatief makkelijke manier gaten dichten, of polyesterreparaties uitvoeren aan uw boot. Kijk altijd op de verpakking of raadpleeg de verkoper over de verhouding tussen het polyesterhars en de weefsel

Er zijn 2 verschillende soorten polyesterreparaties die u uit kunt voeren:

  1. Polyester glasvezel reparatie (nieuw polyester aanbrengen)
  2. Gelcoat reapratie (de gekleurde buitenlagen van polyester repareren en/of kleine gaatjes)

Polyester glasvezel reparatie

Stappenplan polyester reparatie

  1. Het te behandelen gedeelte en de directe omgeving daarvan opschuren.
  2. Daarna de grond volkomen droog en stof-, roest- en vetvrij maken.
  3. De benodigde glasmat eerst zodanig op maat knippen, dat u rondom het gat 3 cm. overhoudt. De extra randen rafelt u uit om een geleidelijk verloop van de mat naar het niet beschadigde oppervlak te verkrijgen.
  4. De benodigde Polyesterhars met ca. 3% verharder (bekijk de verpakking voor de exacte hoeveelheid) mengen en de geschuurde randen van de ondergrond met hars insmeren.
  5. De uitgeknipte Glasvezelmat goed insmeren met hars. De mat wordt doorzichtig.
  6. Leg de ingesmeerde glasmat over het gat en druk de mat stevig aan.
  7. Wanneer de hars hard is (na ±20 min.) het oppervlak bijschuren.

Hierna kunt u eventueel het behandelde gedeelte insmeren met polyesterplamuur voor een optimaal resultaat.

Gelcoat reparatie (de gekleurde buitenlagen van polyester)

Stappenplan

  1. Met een dremel met een klein bolkopfreesje (doorsnede ca 3mm) de rand van het beschadigde stuk / het gat uitfresen zodat alle losse schilvers weg zijn en de rand niet meer ‘haaks’ is (min of meer schuine randen dus). Wegfresen in ieder geval tot het onbeschadigde gelcoat. De onderliggende polyester met glasvezels zo min mogelijk raken.
  2. Met een smalle strook schuurpapier 240 de randen opschuren tot ze niet meer scherp aanvoelen
  3. Met een doek met Aceton de plek vuil- en stofvrij maken. Let op: Aceton lost vrijwel alles op met uitzondering van polyester. Pas dus op met andere materialen in de buurt.
  4. Bij een gaatje aan de achterzijde een tijdelijke ondersteuning maken met tape oid
  5. Een ruime lik gelcoatplamuur op een glad plankje doen en met pigment op kleur mengen. Dit is het moeilijkste deel en moet op het oog gebeuren.
  6. met een spatel (houten roerstaafjes van de IKEA!) een heel klein likje plamuur op de beschadiging aanbrengen ter controle van de kleur. Nog geen verharder gebruiken! De kleur eventueel aanpassen door pigment bij te mengen. Beter iets te licht houden dan te donker! Test-likje(s) met Aceton weer verwijderen.
  7. Nu de verharder bijmengen. Direct daarna de plamuur met de spatel in/op de beschadiging aanbrengen. De vulling moet net boven het omliggende oppervlak uitsteken.
  8. De reparatie direct na het aanbrengen van de filler afdekken door er gladde, professionele Scotch afplak/schilderstape overheen te plakken. Dit zorgt er voor dat de plamuur goed uithard en het oppervlak niet plakkerig blijft als gevolg van blootstelling aan de lucht. Het hardingsproces is een chemische reactie en heeft geen ‘lucht’ nodig!
  9. Na het uitharden (enkele uren) de reparatie door schuren (240 – 400 – 600 – 1000) gelijk maken met de omgeving. Gebruik waterproof schuurpapier in smalle stroken en gebruik een vierkant stukje metaal (pakweg 3x3cm) als schuursteun. Dit voorkomt dat het oppervlak bobbelig wordt.
  10. Na het schuren polijsten (bv met Riwax polijstpasta) en als het helemaal glanzend en vlak is in de was zetten.

Polyester polijsten

Om de polyester romp van een boot mooi te laten glanzen kan je over gaan op polijsten. Naast het terugbrengen van de glas werkt polijsten kleine krasjes weg en zorgt er voor dat grote krassen minder zichtbaar zijn. Voor het mooi polijsten geven wij de volgende tips:

  1. Breng polijstpasta aan op de delen die gepolijst dienen te worden zoals vuil en lichte beschadigingen. Breng de pasta aan met een polijstmachine of met een doek.
  2. Wrijf de polijstpasta uit wanneer deze is opgedroogd.
  3. Werk het polyester met bootwas (zonder siliconen). Wrijf de was goed uit en laat de was drogen. Wanneer de was gedroogd is moet de was worden uitgewreven met een schone doek.

Opmerkingen:

• De beschreven reparatie is alleen bedoeld voor reparaties aan de gelcoat. Kleine gaatjes vullen gaat ook wel. Voor grote gaten en beschadigingen van het glasvezel versterkte polyester moet je (eerst)andere technieken gebruiken om weer een sterke constructie te maken.
• Ik noem de filler ‘gelcoatplamuur’ omdat deze ook onder die naam verkocht wordt. In feite is het een polyester die je aanbrengt. Gebruik geen (auto)plamuur want dat is te poreus en zou er (volgens de deskundige) na een paar jaar weer af vallen. Naast het er weer afvallen trekken de meeste plumeren ook vocht aan, iets wat je niet wilt in een polyester boot vanwege osmose. Gebruik in ieder geval een waterdichte plamuur, liefst 2 componenten.
• De beschreven methode is ook geschikt voor het repareren van scheurtjes en ‘spin’ beschadigingen in de gelcoat. Frees scheurtjes helemaal uit (dit vereist wat moed!) en volg verder dezelfde procedure.
• Je kan op kleur gebrachte gelcoatplamuur in een potje bewaren. Omdat er geen verharder bij zit zal deze wel langzaam verharden, maar is zeker enige maanden tot soms zelfs jaren nog verwerkbaar (mist koel bewaard). Handig om in het seizoen eventuele kleine beschadigingen snel te kunnen repareren.

De reparatie uitbesteden? Vraagt vrijblijvend prijzen op bij polyester-vakmensen.