De meeste motorproblemen zijn te wijten aan slecht of te weinig onderhoud. Door regelmatig een aantal zaken af te lopen voorkom je problemen voordat ze gebeuren. Gebruik onderstaande inboard checklists om uzelf scherp te houden en het onderhoud van uw motor goed in de gaten te houden. Voorkomen is nou eenmaal beter dan genezen!

Dagelijkse en wekelijkse checklist

Wat betreft rountinecheck is er weinig verschil tussen benzine- en diesel scheepsmotoren. Omdat benzinedamp erg explosief is, zijn brandstoflekken gevaarlijk en is een elektrische ventilator in de motorruimte onmisbaar.

scheepsmotor

Gedisciplineerd de checklists aanhouden scheelt later een hoop gedoe… en geld!

Dagelijkse checklist scheepsmotor:

  • Staat de koelwaterinlaat open?
  • Peil olie en vul indien nodig bij. Bij een dieselmotor wordt de smeerolie na het verversen snel zwart, dat is normaal. Bij een benzinemotor mag de olie niet verkleuren.
  • Kijk of er niet ergens olie of brandstof lekt.
  • Voel of de V-snaar op spanning is.
  • In geval van een interkoeling: kijk naar het niveau van de koelvloeistof en vul indien nodig bij met water/antivries/koelvloeistof. (Het koelsysteem mag geen water verliezen, dus als het bijvullen vaak nodig is, zoek dan naar de oorzaak.
  • Kijk of er water uit het verklikkergaatje van de koelwaterpomp (buitenboordwater) lekt.
  • Inspecteer de beker van het voorfilter.
  • Kijk altijd of er zaken los liggen.
  • Draai in geval van een vetgesmeerde schroefasdichting de vetpomp een halve slag aan. Doe tijdens het varen hetzelfde na elke paar uur draaiuren.

De scheepsmotor starten

  • Zet de accuschakelaar op ON.
  • Kijk voor het starten of de ventilator (indien van toepassing) loopt. Dit is bij een benzinemotor uiterst belangrijk.
  • Kijk na het starten of alle alarmlampjes uit zijn en of er koelwater uit de uitlaat komt. (Op sommige boten is dit niet mogelijk dus is een koelwateralarm een waardevolle investering. Tegen de tijd dat het temperatuuralarm van de motor afgaat is de impeller van de waterpomp waarschijnlijk al kapot).

Veiligheidstip! Zorg bij het inspecteren van een draaiende motor dat er geen kleding, haar of gereedschap in de roterende delen kan komen.

Wekelijkse checklist scheepsmotor:

  • Kijk naar het peil en de kleur van de olie in de keerkoppeling. De kleur behoort niet te veranderen, dus als dat wel het geval is, duidt dat op een probleem dat moet worden onderzocht.
  • Kijk grondig of er sprake is van olie-, brandstof- en waterlekkage. Kijk of er onderdelen los zitten en kijk naar de staat van de motorsteunen.
  • Kijk of de schroefasdichting lekt. Meestal zijn een paar druppeltjes per minuut geen probleem, maar een lekvrije schroefasdichting mag helemaal niet lekken. Als het schroefaslager oliegesmeerd is, kijk dan naar het waterpeil daarvan.
  • Kijk of het wierfilter vrij is. Als de boot water met veel waterplanten vaart, moet het wierfilter dagelijks worden gecheckt.

Wilt u graag een vakman of meerdere scheepsmotorspecialisten bereiken? 

Plaats HIER gratis binnen enkele minuten uw opdracht!