Over het algemeen kan de behandeling van krassen en blazen wel wachten tot zich een geschikt moment voordoet. Maar schade door aanvaring heeft, tenzij heel licht, meer haast om ernstiger schade of zelfs verlies van de boot te voorkomen. Regel uw bootreparatie dus. Wij hebben een netwerk van bootspecialisten die graag een offerte voor uw bootreparatie willen maken.

Plaats uw klus gratis en vrijblijvend bij meerdere bootspecialisten


Krassen in de boot

Als een kras op de boot niet door de gelcoat heen gaat is hij alleen maar cosmetisch en kan hij later worden behandeld. Dat wordt dan gedaan met gelcoatplamuur. Een kras die tot in het laminaat gaat moet zo spoedig mogelijk met een epoxyplamuur worden opgevuld om te voorkomen dat het laminaat water op kan nemen.

Op een later moment kan van de epoxy worden weggeschuurd zodat er gelcoatplamuur kan worden aangebracht, die vervolgens kan worden afgewerkt en gepoetst.

Blazen in de boot

Over het algemeen ontstaat een blaas doordat er sprake is van een vorm van hydraulische druk onder de gelcoat. Het kan gaan om een vroeg stadium van osmose, of alleen maar een ophoping van overtollig oplosmiddel in het laminaat zijn. Als het om een enkele kleine blaas gaat kan hij worden uitgefreesd en dan behandeld als een holte.


Plaats gratis uw bootklus 


Tip: het is verleidelijk om tijdens een reparatie zo weinig mogelijk materiaal weg te halen. Maar voor een goede reparatie moet alle beschadigde materiaal eerst worden verwijderd. 


Butsen en deuken in de boot

De buts moet worden uitgeslepen en daarvoor zal waarschijnlijk versterking aan de binnenkant nodig zijn. Kijk dus ook aan de binnenkant om de ernst van de schade te beoordelen. Hiervoor kan het nodig zijn om een stuk betimmering of dergelijke weg te nemen. Hoe meer er wordt weggenomen, hoe gemakkelijker het wordt om de reparatie uit te voeren en op zo’n manier af te werken dat de schade van binnenuit niet meer zichtbaar is.

De vakman (of u) gaat dan als volgt te werk:

  • Slijp al het beschadigde laminaat weg, totdat er alleen nog maar onbeschadigd laminaat zichtbaar is.
  • Schuin de kanten af zodat de lagen daarop kunnen worden opgebouwd. Als je naar binnen toe afschuint heb je later aan de buitenkant een kleiner oppervlak om af te werken.
  • Maak aan de binnenkant en de buitenkant de omgeving schoon met aceton.
  • Lamineer een stuk glasmat aan de binnenkant om een versterkende laag te vormen.
  • Als deze laag is uitgehard bouw dan meer lagen op waarvan elke laag zo’n 50mm over de vorige uitsteekt. Laat tot de volgende dag uitharden.
  • Aan de buitenkant moet de reparatie overal 6mm dieper liggen dan het omringende afwerkingsoppervlak. Meet dat vervolgens door met een rei of een rechte lat. Als de reparatie ergens hoger ligt slijp dan een beetje van het nieuwe laminaat weg.
  • Vul de gerepareerde plek met plamuur zodanig dat de plamuur iets hoger ligt dan de omringende afwerkingslaag. Laat uitharden.
  • Schuur de geplamuurde plek en breng gelcoat aan. Meng een beetje was door de gelcoat want anders droogt die niet in contact met de lucht.
  • Schuur met droog en nat schuurpapier, polijst met nat schuurpapier en polijstpasta en poets als laatste met bootwas.
  • Werk tenslotte ook de binnenzijde met gelcoat af.

Plaats gratis uw bootreparatie